دل نگرانی های یک خرده جامعه شناس

لطفا این وبلاگ را با نرم افزار Mozilla مشاهده بفرمایید. درغیر اینصورت صفحات کامل باز نمیشوند.

جامعه شناسی رسانه ها : اینترنت ، موبایل ، پیوندتان مبارک
ساعت ٩:۱٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱٠/۱۸   کلمات کلیدی: ویکی لیکس ،اینترنت و موبایل ،جامعه شناسی اینترنت ،مردمی شدن رسانه ها

جامعه شناسی رسانه ها : اینترنت ، موبایل ، پیوندتان مبارک

 

من اسم این را میگذارم مردمی شدن رسانه

 

للحق

این روزها ماجرای ویکی لیکس دارد جای خود را در بین همه آگاهان جهانی باز میکند و نکته جالبش آن است که هنوزمانده است تا اثراتش را در مراودات جهانی نشان دهد.

اما بر خلاف همه ، من از زاویه ی دیگری به ویکی لیکس نگاه میکنم و نمی خواهم به اینکه این همه سند از کجا آب خورده و به کجاها ممکنه وصل باشه بپردازم ولی به زاویه مغفولی می پردازم که در حوزه مطالعات فرهنگی و جامعه شناختی می تواند محل تفکر واقع شود و آینده پیش روی مان را تصویر کند  و آن ورود جدی اینترنت در تغییر معادلات جهانی ست و مردمی شدن این رسانه .

اگر با نگاهی جامعه شناسانه به موضوع رسانه های معاصر بپردازیم و کمی خودمان را به قافله پر سرعت تکنولوژی های ارتباطی برسانیم و هنوز مثل بچه های عقب افتاده ، آخرین تکنولوژی مدرن را تلوزیون ندانیم ، متوجه میشوم که معادل کل تاریخ رسانه در این پنج سال تحول اتفاق افتاده است. اینترنت و تلفن همراه مهمترینش بود که ساده انگارانه بعضی معتقدند که دوره شان تمام میشود ، اما این دو آمده اند تا مبنایی باشند برای رسانه های آینده بشر .

اتفاق جالبی که در حوزه اطلاع رسانی و خبرگزاری افتاده است این است که برخلاف گذشته که رسانه ها متمرکز بودند و در دست عده ای خاص اداره می شدند و آن عده هر خبری را که دوست داشتند از گیت و دروازه خبری شان عبور می دادند، امروز اینترنت تبدیل به خبرگزاری جهانی مردم عادی شده است که با اندیشه های متعارض و متفاوت به نقل یک واقعه خبری دست میزنند.

در گذشته تعداد خبرنگاران بسیار اندک بود و هزار اتفاق بدون حضور خبرنگاران می افتاد اما امروز کافی ست تا یک فرد به همراه تلفن موبایل دوربین دار و با دسترسی به اینترنت فیلم و عکس و متن خبر را برای عموم شهروندان جهانی اینترنت بفرستد و البته با نوع دیدگاه خودش و من اسم این را میگذارم مردمی شدن رسانه . یعنی هر فرد به مثابه یک خبرگذاری بالقوه.

 و باز این یعنی تراکم دیدگاه خبری و اطلاع از یک واقعه با دیدگاههای متفاوت.

نگاه کنید به وقایع فرانسه یا انگلیس یا همین جا ایران خودمان.

و البته غافل از آن نیستم که همه صفحات وب از گیت سازمان های اطلاعاتی امنیتی می گذرد اما قدرت مردم فوق تصور است.

و البته باز هم غافل از آن نیستم که همین وسیله خود به هرج و مرج خبری و اطلاعاتی جامعه و مردم می انجامد و همه اینها می شوند کژ کارکردهای یک رسانه جهانی و البته کم هزینه.

چند پست به جامعه شناسی رسانه های جدید خواهم پرداخت.